Home Beauty 7 tips om op een gezonde manier een kleurtje te krijgen in...

7 tips om op een gezonde manier een kleurtje te krijgen in de zon

De beste beautytip die zowat elk model je zal geven? Zonnecrème!

zon

Vraag eender welk model of celeb wat haar beste beautytip is en ze zal vol overtuiging ‘Zonnecrème!’ antwoorden. Een bruin kleurtje mag nu dan wel in zijn, de zon is allesbehalve goed voor je huid. Lees dus eerst deze gouden raad voor je deze zomer zomaar in de brandende zon gaat liggen. Je oudere, rimpelloze zelf zal je héél dankbaar zijn.

We kunnen het niet ontkennen: de meeste mensen zien er beter uit met een sunkissed kleurtje en zomersproetjes op de neus. Maar jezelf lang en onbeschermd blootstellen aan de zon zal je meer miserie dan alleen een kortstondig kreeftkleurtje en wat pijn opleveren. De zon zorgt voor rimpels, snellere veroudering van de huid en lelijke vlekjes. Ook huidkanker kan veroorzaakt worden door lang en onbeschermd zonnebaden. Geen lachertjes, toch?

Denk daarom deze zomer even terug aan dit artikel voor je een hele dag in de zon doorbrengt om achteraf te kunnen pronken met je tan.

1. Gebruik de juiste zonnecrème

Ben je een van die mensen die een zonnecrème met factor 15 smeert omdat je bang bent dat je anders niet bruint? Begrijpelijk, maar fout als je een blanke huid hebt. Blanke mensen gebruiken best een factor 30 of 50, want die filteren respectievelijk 97% en 98% van de UVB-stralen, die verantwoordelijk zijn voor verbranding. Het idee dat je door die zonnecrèmes helemaal niet bruint, is een mythe. Mensen met een zwarte of donkerbruine huid kunnen wel SPF 15 gebruiken.

Niet alleen de SPF-factor is belangrijk bij de keuze van een zonnecrème. Je checkt best ook even of je de term ‘Broad spectrum’ of het UVA-logo met de term ‘High’ erbij op het flesje ziet staan. Het spreekt vanzelf dat een zonnecrème in de apotheek kopen een veiliger – maar helaas ook duurdere – keuze is dan in de drogisterij. De Anthelios 60 van La Roche-Posay werd door Consumer Reports al vier jaar op rij gekozen als beste zonnecrème, dus daarmee zit je sowieso goed.

2. Smeer vaak genoeg

Pas wel op als je kiest voor een zonnecrème met factor 50. Die crèmes zijn namelijk erg dik en moeilijk smeerbaar, en kunnen een vals gevoel van veiligheid geven. Een hogere SPF-factor gebruiken betekent echter niet dat je de crème minder vaak moet aanbrengen! Om de twee uur smeren is een must, hoe vervelend dat ook is. Wie mooi en gezond bruin wil zijn, moet er iets voor over hebben.

3. Onthou dat een ‘basiskleurtje’ NIET beschermt

Nog zo’n hardnekkige mythe: als je al een beetje bruin bent, zou je minder vaak moeten smeren. Heel wat zonnekloppers denken dat een basiskleurtje beschermt tegen verbranding en andere schadelijke effecten, maar dat klopt helaas niet. Volgens dermatologen staat dat zogezegde basiskleurtje gelijk aan een SPF-factor 4, wat belachelijk laag en absoluut niet beschermend is. Blijven smeren is de boodschap.

4. Je huid heeft een limiet

Een hele dag in de zon liggen bakken en braden heeft geen zin. Na enkele uren heeft je huid namelijk haar ‘limiet’ bereikt en kan ze geen melanine meer produceren, waardoor je niet meer bruiner zal worden dan je op dat moment bent. Voor de meeste mensen ligt die limiet op twee of drie uur, maar voor mensen met een erg bleke huid kan het nog veel korter zijn. Door langer in de zon te liggen, riskeer je alleen maar meer UV-schade. Het is trouwens veel veiliger om vóór de middag of na 16u te zonnen, wanneer de zon minder schadelijk is.

5. Olies die je sneller doen bruinen zijn bullshit

Je hebt ongetwijfeld weleens een olie gebruikt die belooft het bruinproces te versnellen. Of misschien smeerde je ooit olijfolie op je lichaam omdat je ergens las dat dit hetzelfde effect heeft? Zever, gezever. Er is absoluut niets dat je lichaam sneller melanine kan doen produceren, de stof die ervoor zorgt dat je bruiner wordt. Het enige wat die olies doen is je het gevoel geven dat je een biefstuk bent die in de pan ligt te bakken, toch?

6. Scrubben en supplementen helpen dan weer wél

Je lichaam en gezicht scrubben voor je in de zon gaat zal ervoor zorgen dat je veel mooier en egaler bruint en dat je tintje langer blijft. Daarnaast kan je bètacaroteen-supplementen nemen. Die ondersteunen de huid, zorgen dat ze beter beschermd is tegen de zon en dat je beter bruint. Opgepast: zulke supplementen vervangen zonnecrème absoluut niet. Bètacaroteen zit trouwens ook onder andere in wortels, spinazie, broccoli en mango, dus je kan even goed gewoon meer groentjes en fruit eten.

7. Vaarwel zonnebank, hallo zelfbruiner!

Onze excuses aan alle zonnecenters, maar ga alsjeblieft nooit, never, jamais onder de zonnebank. De UV-stralen die zo’n zonnebank uitstraalt zijn erg ongezond en kunnen je kans op huidkanker met maar liefst 75% (!) verhogen. Het is niet voor niets dat de Hoge Gezondheidsraad pleit voor een totaal verbod op zonnebanken. Trouwens, waarom zou je jezelf blootstellen aan zo’n risico als je gewoon je bruin kleurtje in een tube kan kopen? Tegenwoordig zijn er zo veel goede zelfbruiners op de markt. Smeren blijft dus de boodschap, of het nu zonnecrème of zelfbruiner is!

Meer zomerse beautytips en -trends: 

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.