Home Beauty Onzeker? Dit zijn 13 tips om je zelfvertrouwen te boosten

Onzeker? Dit zijn 13 tips om je zelfvertrouwen te boosten

10. Neem een zelfzekere houding aan

onzeker
© Alex Mihai via Unsplash

Veel mensen voelen zich snel onzeker over van alles en nog wat. ‘Ben ik wel mooi?’, ‘Vinden ze mij wel leuk?’, ‘Ben ik niet te dik?’ Allemaal vragen die je je zelfvertrouwen serieus in twijfel kunnen doen trekken. Daarom deze tips om je confidence een welverdiend duwtje in de rug te geven.

1. Nieuwe omgeving?

Dat is altijd een beetje ongemakkelijk in het begin. Probeer de eerste stap te zetten en spreek iemand aan. Begin gewoon heel simpel met dingen zoals “Werk je hier al lang?”, “Ken jij hier veel mensen?” enzovoort. Als je al een beetje onzeker bent kun je het beste een één op één een gesprek aanknopen. In een groep praten is vaak moeilijker, dus oefen eerst maar wat!

2. Schrijf je sterkste punten eens op een briefje

Zet je er bij neer en denk eens goed over waar jij allemaal goed in bent, en hoe mooi je haren of ogen eigenlijk zijn. Love yourself! 

3. Wees mild voor jezelf

We leggen de lat vaak erg hoog voor onszelf en stellen onmogelijke eisen. Als die hoge eisen niet kunnen ingelost worden, zijn we enorm teleurgesteld. Maar wees mild voor jezelf en stel haalbare doelen. Iedereen moet ergens beginnen.You can do it! Jij bent echt niet de enige die wel eens een foutje maakt, zelfs de meest succesvolle mensen gaan wel eens de mist in. Besef dat, en zet je erover heen.

4. Vergelijk jezelf niet met anderen

Vergelijken doen we allemaal wel, maar soms kan het echt uit de hand lopen. Besef dat iedereen anders is en dat ook degene waar jij jezelf mee vergelijkt negatieve punten heeft (zelfs al zie je die niet meteen). Focus op jezelf en prijs jezelf om je goede kwaliteiten. Jouw negatieve punten kan je altijd verbeteren. Life is a work in progress!

5. Vergelijk jezelf alleen met jezelf

Hiermee kan je ook je confidence een duwtje in de goede richting geven. Denk bijvoorbeeld aan de dingen die je afgelopen jaren hebt bereikt. Vergelijk jezelf met hoe je eerst was. Dit kunnen heel veel dingen zijn: je bent geslaagd op al je examens, alles gaat heel goed op school, je hebt er veel leuke vrienden bij, …

6. Kleden en opmaken

Je hoeft niet per se de deur uit om je mooi te maken. Voel je je niet zo goed in je vel? Verwen jezelf eens: doe je mooiste outfit aan en maak je uitgebreid op. Je zal je al snel beter voelen! Als je weet dat je er mooi uitziet, doet dat ook al veel.

7. Laat perfectionisme los

Iedereen heeft wel eens de gedachte ‘maar het kan altijd beter’. Laat dat perfectionisme eens gaan!

8. Probeer je goede voornemens los te laten of echt te behalen

Als je ze niet nakomt kan dit slecht zijn voor jezelf vertrouwen. Probeer ze los te laten als ze onbereikbaar zijn of ze net echt te bereiken als ze realistisch zijn.

9. Leef gezond

Cliché maar zo juist! Als je zorg draagt voor je lichaam voel je jezelf ook beter. Door gezond te eten en te bewegen voel je je fit en zelfzeker. Tijdens het sporten komen er trouwens ook endorfines vrij, waardoor je een gelukzalig gevoel krijgt. Je hoeft niet meteen een marathonte lopen natuurlijk, een avondwandeling met je boyfriend is ook al een goed begin.

10. Neem een zelfzekere houding aan

Je houding zegt veel over je. Als je vaak naar de grond kijkt of met je armen gekruist zit, merken mensen dat je niet erg zelfzeker bent. Zet voor een dagje eens die onzekerheid opzij en loop vastberaden voor je uit. Het is een kwestie van fake it ‘til you make it, voor je het weet is het een gewoonte en straal je elke dag zelfvertrouwen uit.

11. Geef complimentjes

Het is een heerlijk gevoel als iemand je een complimentje geeft, maar what you give is what you get. Als je anderen complimentjes geeft, zal dat de drempel voor hen verlagen om jou ook eens te complimenteren. Wees dus niet verlegen en laat die complimentjes maar komen!

12. Stop met negatief te zijn

Het is normaal dat je af en toe een off day hebt, maar je hoeft dat jezelf echt niet nog eens extra in te peperen. Als je alles dat er fout gaat aan jezelf toeschrijft, zorgt dat ervoor dat je zelfvertrouwen een deuk krijgt. Probeer op een slecht moment dus te denken: ‘Da’s jammer, maar het kan iedereen overkomen’.

13. Zoek waar je talent ligt

Als je nog geen hobby hebt, is het misschien tijd om er eentje te zoeken. Je zal je automatisch beter in je vel voelen als je kan bezig zijn met iets wat je graag doet en waar je goed in bent, maakt niet uit wat! Van tennissen over pottenbakken tot origami, alles kan zolang jij je er maar goed bij voelt.

Nog meer boosts voor je zelfvertrouwen:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.