Home Body 7 dingen die je menstruatiekrampen nog erger maken

7 dingen die je menstruatiekrampen nog erger maken

Stress heeft een hele negatieve invloed!

maandstonden
Foto: Shutterstock

Menstruatie is voor geen enkel meisje leuk. Vooral de krampen zijn een hel, voor de ene vrouw zelfs nog meer dan voor de andere. Gelukkig zijn er een paar dingen die je kan vermijden om er minder last van te hebben.

Caffeïne

Slecht nieuws voor de koffie- en frisdrankverslaafden onder jullie. Blijkbaar kan de caffeïne in die drankjes je menstruatiekrampen nog erger maken. Die stof verhoogt namelijk de hoeveelheid oestrogeen en dat doet de ongemakken tijdens menstruatie toenemen. Zoveel mogelijk vermijden dus, als je minder pijn wil lijden.

Te veel suiker

Tijdens je maandstonden is je bloedsuiker een rollercoaster en door daar nog suiker aan toe te voegen, wordt dat alleen maar erger. Als je toch zin hebt in iets zoets, eet dan natuurlijke suikers, zoals vijgen en dadels.

Stress

Zoals bij alles maakt stress de krampen alleen maar erger. Probeer je dus zo kalm mogelijk te houden tijdens die tijd van de maand, ook al heb je veel zorgen aan je hoofd. Je wil die vervelende pijn er niet ook nog eens bij hebben.

Weinig slaap

Je dénkt misschien wel dat je genoeg hebt aan maar een paar uur slaap per nacht, maar dat is niet zo. Als je te weinig slaapt, ben je veel minder productief. En dat is niet alles. Je gebrek aan een goede én lange nachtrust kan je krampen namelijk ook erger maken, omdat het de chemicaliën in je lichaam in de war brengt.

Zout

Net zoals bij suiker heeft ook zout een slechte invloed op je menstruatiekrampen. In die periode voel je je sowieso al opgeblazen. Te veel zout eten, zal je nog slechter doen voelen. Wil je toch niet smakeloos eten? Voeg dan andere kruiden toe aan je maaltijden. Zo blijft het toch lekker!

Te weinig eten

Niet alleen wat je eet heeft een impact, maar ook hoe vaak en hoeveel je eet. Als je niet genoeg voedsel binnenkrijgt, bouwen de maagzuren zich op, waardoor krampen erger worden. Probeer dus minstens drie keer per dag te eten en vergeet zeker niet te ontbijten!

Sport

Er wordt gezegd dat sport je klachten kan doen verminderen, en dat klopt, maar geldt niet voor alle sporten. Lichte work-outs zoals yoga, wandelen, joggen en pilates kunnen helpen. Maar intensief lopen of zware oefeningen kunnen het net erger maken.

Lees ook:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.