Home Body SEX TALK: daarom heb je last van constipatie en/of diarree tijdens je...

SEX TALK: daarom heb je last van constipatie en/of diarree tijdens je regels

+ tips voor als je niet naar toilet kan gaan.

constipatie regels
© C Technical via Pexels

Je hebt het vast al gemerkt dat je je tijdens je menstruatiecyclus enorm opgeblazen voelt en last hebt van constipatie en/of diarree. Geen pretje! Alsof vijf dagen bloeden en krampen hebben tijdens je menstruatie nog niet erg genoeg was. Maar wist je dat er een verklaring is waarom je darmen zo moeilijk doen?

Vooral tijdens de tweede helft van je cyclus kun je je een beetje opgeblazen voelen. Daarin spelen je hormonen een belangrijke rol. Dan is het namelijk vooral progesteron dat tevoorschijn komt en dat hormoon wil dat je het wat rustiger aan doet. Dat gebeurt dus ook met je verteringsstelsel: je voeding verteert trager.

Geconstipeerd

Progesteron staat bekend als het zwangerschapshormoon en wil op deze manier dat je lichaam meer tijd krijgt om voedingsstoffen uit wat je eet te halen voor het geval je zwanger zou worden. Dat zorgt ervoor dat je minder vlot naar het toilet kunt en geconstipeerd raakt. Een andere reden kan zijn dat je in deze weken wat minder gezond eet en bijvoorbeeld wat minder vezels binnenkrijgt (die zitten in fruit, groenten, volkorenproducten), waardoor je vertering wat minder vlot gaat.

Tips

  • Drink water. Genoeg water drinken, minstens 1,5 liter, is echt heel belangrijk om je stoelgang zachter te houden. Neem overal waar je gaat een herbruikbare fles water mee. Of probeer elk uur een glas water te drinken.
  • Eet meer vezels. Denk aan fruit, groenten, noten, peulvruchten zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen en volkorenproducten zoals volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Een smoothie is een leuk idee als tussendoortje, maar probeer toch vooral fruit in zijn geheel te eten, want zo krijg je veel meer vezels binnen.
  • Beweeg meer. Meer bewegen is goed voor een betere werking van de darmen. Probeer elke dag minstens een uur matig intensief te bewegen, bijvoorbeeld wandelen of fietsen. En probeer drie keer per week een halfuurtje spier- en botversterkende activiteiten te doen: dansen, zwemmen, fietsen, lopen, touwspringen, trampolinespringen…

Diarree

Het komt ook voor dat je ineens het omgekeerde krijgt, vaak op het moment dat je net je menstruaties hebt: je krijgt diarree. Onderzoekers vermoeden dat het te maken heeft met de plotse veranderingen op hormonaal vlak, en vooral door de vele prostaglandines (hormoonachtige stoffen, red.), die ervoor zorgen dat de darmen ineens meer gaan samentrekken.

Dus nee, je bent heus niet de enige! Constipatie en/of diarree hebben tijdens je menstruatiecyclus is compleet normaal.

Bron: ‘Period Talk: FAQ over menstruatie’ van Sofie Vanherpe, Lannoo, € 17,99.

Lees ook:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.