Home Body 7 manieren om die pijnlijke periode van de maand te overleven

7 manieren om die pijnlijke periode van de maand te overleven

Soms helpt het om lichtjes je onderbuik of rug te masseren.

pijnlijke maandstonden
© Getty

Ongesteldheid, maandstonden, opoe, menstruatie: allemaal synoniemen voor één verschrikkelijk iets. Elke maand opnieuw, wanneer we in ons bed liggen crêperen, vragen we ons af waarom we toch die verdomde regels moeten hebben. Daarom hebben wij voor jullie 9 manieren om die vervelende krampen wat te verminderen en die tijd van de maand te overleven!

1. Neem een pilletje

Natuurlijk beginnen we met deze oplossing, want het is dan ook de snelste en de gemakkelijkste manier. Als je last hebt van buikpijn, rugpijn of hoofdpijn door je maandstonden, neem dan een pilletje. Perdofemina helpt speciaal bij maandstonden, maar je kan ook een pijnstiller nemen zoals paracetamol of ibuprofen. Het soort medicatie hangt af van persoon tot persoon, maar ook van je klachten. Leg aan je dokter of apotheker uit welke symptomen je hebt en hoe zwaar je regels zijn en dan zullen ze je wel kunnen helpen.

2. Vraag naar de anticonceptiepil

Meisjes die echt heel veel last hebben van hun regels kunnen aan hun huisarts vragen om de pil of een ander anticonceptiemiddel. Heb je onregelmatige maandstonden, dan helpt dit ook om je menstruatie te regelen. Maar dit bespreek je beter op voorhand met je ouders, voor je naar de dokter gaat. Zo kan hij samen met jullie kijken wat de beste oplossing is.

3. Gebruik een warmwaterkruik

Als je tijdens de tijd van de maand een warmwaterkruik of een warm kompres op je buik of rug legt, zal dat al heel wat verschil maken. Warmte zou namelijk de pijn verzachten. Het zou soms zelfs even effectief zijn als medicatie. Het is het proberen waard natuurlijk hé!

4. Leid jezelf af met iets leuks

Als je niet naar school moet en je hebt geen huiswerk, is ongesteld zijn hét perfecte excuus om te ontspannen. Kijk naar films of televisieseries of lees een boek zodat je niet meer aan je pijn denkt. Als je ziek bent, moet je ook zoveel rusten, dus waarom zou dat bij pijnlijke krampen anders zijn?

5. Masseer je onderbuik zachtjes

Soms helpt het om lichtjes je onderbuik of rug te masseren. Het hangt ervan af waar je pijn hebt natuurlijk. Duw wel niet te hard, je wil niet nog meer pijn hebben hè!

6. Drink thee

Sommige theesoorten helpen je krampen te verzachten. Kies wel voor een thee zonder cafeïne, anders nemen de krampen net toe. Framboos, kamille en gember helpen het beste bij period cramps!

7. Doe aan sport

Tijdens je maandstonden kunnen sport en beweging heel veel doen om je krampen terug te dringen. Beweging zorgt er namelijk voor dat endorfines vrijkomen en dat zijn natuurlijke pijnstillers! Dus ook al denk je dat sporten géén goed idee is, het is het dus wel! Probeer verschillende dingen zoals wandelen, lopen, fietsen, zwemmen, stretchen of fitness.

Lees ook:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.