Home Body Zo vermijd je een dipje op het einde van de zomer

Zo vermijd je een dipje op het einde van de zomer

De zomer is bijna voorbij, en daar kan je weleens even somber van worden.

dipje
© Unsplash

De kans dat we dit jaar nog zonnige dagen met temperaturen van meer dan 25 graden krijgen, is eerder klein Om je dit jaar niet te laten vangen aan die hatelijke herfstdip, hebben we een paar pointers voor je klaar.

1. Zie het niet als een einde, maar als een nieuw begin

Je hebt waarschijnlijk een heel fijne zomer achter de rug en de herinneringen eraan maken je nu al melancholisch. In plaats van met heimwee terug te kijken op die zomerse dagen, richt je je blik beter vooruit. Een nieuw seizoen is een nieuw begin met nieuwe kansen én alweer veel leuke dingen in het verschiet. Denk maar aan Halloween, de herfstvakantie en sweater weather! Meet je een nieuw, fris kapsel aan, stel een hippe herfstgarderobe samen, lak je nagels in een herfstig kleurtje en je kan er met goede moed aan beginnen.

2. Maak het gezellig

Het sleutelwoord van de komende maanden is gezelligheid. Je kan een regenachtige dag bekijken als een saaie, verloren dag waarop je niet buiten kan komen om leuke dingen te doen, maar je kan het ook bekijken als de perfecte dag om een gezellige filmmarathon – mét warme choco’s en veel dekentjes – te houden met je vriendinnen. Ook alleen zijn kan trouwens erg gezellig zijn. Zet kaarsjes in je kamer, hang leuke lampjes op, leg je bed vól dekentjes en kussentjes en maak zo van je kamer je knusse cocon. Stel een lijstje op van boeken die je wil lezen of series die je wil zien, sla een voorraadje thee of chocomelk in en je bent vertrokken. Na een zomer vol activiteiten kan je wel wat ontspanning en alone time gebruiken, niet?

© Unsplash

3. Sport en eet gezond

Ook al is dat het laatste waar je in de herfst zin in hebt. Door het sombere weer wil je alleen maar in de zetel hangen en pasta eten, right?  Toch is het wetenschappelijk bewezen dat sporten je gelukkiger maakt door bepaalde chemicaliën die het losmaakt. Geregeld bewegen is dus exact wat je nodig hebt om niet in een dip te geraken. Je hoeft niet per se naar de fitness: een boswandeling met je hond telt ook als work-out.

Ook wat je eet heeft effect op je humeur. Je hoort het misschien niet graag, maar fruit en groenten hebben een positief effect, terwijl junkfood eten net gelinkt is aan depressie. Maar hé, chocolade staat ook in de gelukscategorie, dus wat dacht je van een chocoladefondue met stukjes fruit? O ja, dit puntje mag je natuurlijk even vergeten tijdens die gezellige filmmarathons met je vriendinnen. Chips, koekjes en popcorn zijn dan gewoon verplicht.

4. Maak leuke plannen

We zeiden het al: je richt je blik best op wat komt, niet op wat geweest is. En wat komt is – binnen zo’n achttal maanden – een nieuwe zomer! De komende weken zijn ideaal om je mooi op tijd te informeren over leuke zomerkampen of reizen. Die kunnen namelijk héél snel volgeboekt zijn. Hoe langer je kan uitkijken naar een plan, hoe meer plezier je eraan beleeft.

Bovendien is het belangrijk om ook de komende maanden leuke dingen in te plannen. Het is niet omdat het geen mooi weer is, dat je de hele tijd thuis moet zitten, toch? De cinema, een escape room, lasershooten, karten, een trampolinepark, schaatsen: activiteiten genoeg waarvoor je geen zon nodig hebt. Bezig blijven is belangrijk, dan is de zomer er ook veel sneller terug.

© Unsplash

5. Luister naar de wetenschap

De wetenschap gaat al jaren op zoek naar kleine dingen die ons gelukkiger maken. Naar vrolijke muziek luisteren zou bijvoorbeeld helpen. Laat die zomermuziek dus nog maar even door je boxen knallen. Knuffelen is ook iets dat gelukshormonen vrijmaakt. Je ouders eens flink vastpakken kan dus deugd doen, zowel voor jou als voor hen. In het lijstje van wetenschappelijk bewezen geluksopwekkers staat ook anderen helpen, een uurtje extra slapen, over je gevoelens schrijven, geld aan anderen uitgeven en jezelf omringen met positieve mensen. Mocht je maar niet uit je dip geraken en je helemaal niet goed voelen, is erover praten met iemand natuurlijk de allerbeste oplossing.

Lees ook: 

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.