Home Fashion Zo loop je op je high heels als beginner

Zo loop je op je high heels als beginner

Logisch dat je gehecht bent aan je trouwe sneakers. Je krijgt er nooit blaren van, ze kunnen je uren laten lopen – al laten je benen dat meestal niet toe – en ze passen perfect bij bijna elke outfit. Maar die mooie enkelbotjes met hakje staan ook al een tijdje naar je te gluren op de webshops, al vrees je dat je ‘r niet op kan lopen. Help?

Ben je geen held op high heels, check dan de onderstaande tips die je een eindje op weg kunnen helpen. En onthoud: practice makes perfect.

1. Begin met (lage) sleehakken.

Het is begrijpelijk dat je meteen op killer heels wil stappen, maar helaas moet je die nog even laten staan. Om het jezelf gemakkelijk te maken is het handig om te beginnen op lage sleehakken. Die zijn over het algemeen makkelijker omdat ze je meer steun bieden. Daar komt ook nog eens bij dat het niet eens zo een groot verschil is met je vertrouwde sneakers. Als je dit helemaal onder de knie hebt, kan je proberen iets hogers te zoeken.

Pro tip: heb je dezelfde schoenmaat als je moeder/zus? Vraag of zij schoenen hebben waar jij op kan oefenen! Daardoor bespaar je weer een hoop geld.

2. Verkies dikke hakken boven hele dunne.

Je hoeft gelukkig niet meteen voor hele dunne naaldhakken te gaan als je dat helemaal niet wil of mooi vindt. Er zijn heel veel schoenen met een dikke hak, waardoor het net voelt alsof je helemaal geen hakken draagt. Deze zien er ook meer partyproof uit dan sleehakken.

Gif: Giphy.com

3. Let op je houding.

Zoals je al verwacht had: lopen op platte schoenen is heel anders dan lopen op hakken. Als je hakken te hoog zijn, heb je de neiging om een andere, vaak rare, houding aan te nemen. Zo maak je het jezelf alleen maar moeilijker. Sta rechtop en loop alsof er een lijn voor je staat waar je niet van mag afwijken. Kijk vooral niet naar je schoenen en zet eerst je hak op de grond, en pas daarna de rest van je voet. Als je het moeilijk vindt om eerst de hak en daarna je voet op de grond te zetten, is de hak waarschijnlijk nog iets te hoog voor je.

Hoe gek het ook klinkt, het is beter om kleinere stapjes te nemen dan op grotere. Dit ziet er natuurlijker uit dan wanneer je grote stappen zet.

4. Koop heel veel blarenpleisters in.

Niet om je af te schrikken, maar het is bijna gegarandeerd dat je blaren gaat krijgen van hakken. Als je je ook nog eens in een situatie bevindt waarin je ze nog niet uit kan doen, gaat dat nog meer pijn doen. Verspil je tijd niet met gewone pleisters. Deze hebben vrijwel geen nut op je blaren. Gelukkig bestaan er blarenpleisters die ook nog eens de pijn een beetje verlichten. Als je weet dat een bepaald stuk van je voet blaren gaat krijgen, plak je een pleister vóór je de hakken aandoet. Natuurlijk kan je ook tijdens het dragen even een pleistertje plakken.

Giphy.com

5. Maak een wandeling of loop naar de supermarkt.

Een wandeling of trip naar de supermarkt op hakken is misschien net iets te fancy voor de gelegenheid maar ach, je moet ergens oefenen. Tijdens het lopen moet je vooral niet denken aan wat anderen vinden van hoe je loopt. Dit kan je heel erg afleiden waardoor je ‘vergeet’ hoe je goed moet lopen.

Hoewel catwalkmodellen ons vaak het tegendeel willen laten geloven, is niemand geboren met het vermogen om op high heels te kunnen lopen. Het is belangrijk dat je elke dag een stukje loopt om te oefenen.

Lees meer:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.