Home Fun Food 5 x gezonde alternatieven voor jouw sugar cravings

5 x gezonde alternatieven voor jouw sugar cravings

Suiker is slecht. Dat wisten we al langer. Maar zoete dingen volledig uit je eetpatroon schrappen, is ook niet leefbaar. Daarom gingen wij op zoek naar 5 gezonde alternatieven.

Meer energie en toch af en toe zondigen

Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat als je minder granen eet, maar eerder vette producten (zoals avocado’s), het verlangen naar suiker wegebt. En wanneer je toch hunkert naar iets zoets, hoef je je geen zorgen te maken over gewichtstoename of je suikerspiegel want als je doordeweeks gezond eet, kan je (uiteraard met mate) genieten van desserts whenever you like. Nog belangrijker: je zal merken dat je sugar cravings zullen verminderen en je meer energie krijgt.

Volg deze tips en vervang zo de meest bekende bronnen aan suiker met gezonde alternatieven. Je lichaam zal je dankbaar zijn!

1. Sportdranken

De sportdrankjes die je in de supermarkt vindt zijn onvervalste suikerbommen. Probeer je eigen sportdrankje te maken door citroensap, stevia en een snuifje zeezout aan je water toe te voegen. Het citroensap en het zeezout zitten vol natuurlijke mineralen en de stevia zorgt ervoor dat je drang naar zoet gestild wordt.

2. Energierepen

De meeste energy bars bevatten ongelofelijk veel suiker. Zorg ervoor dat de energierepen die je kiest gezoet werden met natuurlijke stoffen zoals dadels, kokosnootsuiker, honing of ahornsiroop. Nog een goede tip: let erop dat de reep zo weinig mogelijk ingrediënten bevat. Minder ingrediënten = minder kans op rommel zoals bewaarmiddelen. Of maak ze gewoon zelf met dit recept. Je zal zien dat deze repen je écht energieker zullen doen voelen, in tegenstelling tot de power bars die je in de supermarkt vindt.

3. Ijs

Afgezien van het feit dat er in ijs veel suiker zit, bevat het ook zuivelproducten die moeilijk te verteren zijn. Toch zin in een verfrissend en zuivelvrij dessert? Ontdoe een overrijpe banaan van haar schil en vries ze in. Eens de banaan bevroren is, snijd je ze in stukjes en mix je de banaan in een blender met een kommetje blauwe bessen. Versier je ‘ijsje’ met noten of kokosschilfers.

4. Yoghurt

Zelfs wanneer het geen fruit bevat, is de yoghurt die we in de supermarkt kopen nog ongezond. Zo wordt er aan low-fat yoghurt zelfs meer suiker toegevoegd om het beter te doen smaken, nadat ze het vet er hebben uitgehaald. Kies daarom voor volle yoghurt, bij voorkeur van een dier dat enkel plantaardig voedsel te eten kreeg en voeg zelf fruit en/of honing toe.

5. Chocolade

Als je van chocolade houdt (en wie niet?), is er geen reden om het uit je eetpatroon te schrappen. Het is nu ondertussen wel voldoende bewezen dat chocolade ook heel gezond kan zijn. Zorg ervoor dat je steeds chocolade eet van de beste kwaliteit, aangezien er in dergelijke chocolade minder suiker zit. Kies voor biologische chocoladerepen met een hoog cacaogehalte (minstens 70%) die gezoet werden met organische zoetstoffen.

Gezond en toch lekker? Het kan!

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.