Home Fun Food Oeps! We ontbijten al jaren fout

Oeps! We ontbijten al jaren fout

ontbijt
Foto: Pinterest
Dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, wisten we al langer. Wanneer je gezond en stevig ontbijt, heb je geen honger tot aan de lunchpauze. Maar dan moet je ’t wel juist doen, want volgens Women’s Health Magazine doen we het al jaren fout!

Geen boterhammen met choco meer?

Lichte paniek hier op de redactie: betekent dit dat we geen boterhammen met choco meer mogen eten? En wat met granola? En wentelteefjes?

De gouden regel bij het ontbijt is dat je bord voor de helft uit groenten en fruit moet bestaan, voor een kwart uit vezels en een kwart uit eiwitten”.

Wel, dé gouden regel bij het ontbijt volgens Women’s Health Magazine is dat je bord voor de helft uit groenten en fruit moet bestaan, voor een kwart uit vezels en voor het overige kwart uit eiwitten”. Vooral die laatste worden ’s ochtends vaak uit het oog verloren, terwijl ze net superbelangrijk zijn.

Je hongergevoel overdag is namelijk gebaseerd op twee zaken: hoeveel je eet en wat je eet.

“Eet je als ontbijt alleen maar koolhydraten (boterhammen met choco dus), dan is je lichaam voor de rest van de dag in de war. Je hongergevoel overdag is namelijk gebaseerd op twee zaken: hoeveel je eet en wat je eet. Als je ’s ochtends geen eiwitten eet, zal je snel weer honger hebben. En wie rammelt van de honger, maakt al snel slechte eetkeuzes.”

Foto: Naturally Ella

Eiwitten: meer dan een spiegelei of omelet

Per maaltijd kan je lichaam een maximum van 30 gram eiwitten opnemen. Maar een vrouw heeft ongeveer 80 tot 100 gram eiwitten per dag nodig (afhankelijk van gewicht en lengte). Om aan die hoeveelheid eiwitten te komen, eet je dus best ’s ochtends al een kleine portie om die dagelijks aanbevolen hoeveelheid te bereiken.

Maar daarom hoef je nog niet dagelijks eieren te eten. Ook kip, kalkoen, melk, kaasyoghurtbonen, noten, zaden, hummus en tofu zitten bomvol eiwitten. Wanneer je bord ’s ochtends voor een kwart uit deze voedingsmiddelen bestaat, ben je dus al goed op weg en heb je de eerstvolgende uren geen last van een hongergevoel.

Nog meer leesvoer voor breakfast lovers:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.