Home Fun Food 7 gezonde en lekkere snacks die je beter doen studeren

7 gezonde en lekkere snacks die je beter doen studeren

Pijnlijk maar waar: koeken en chips doen je weinig goed tijdens de examens...

snacks studeren
© Getty

Eetmomentjes zijn telkens weer hoogtepunten tijdens het studeren. Maar snacks zoals chips en koeken maken je helaas heel moe en zijn allesbehalve gezond. Deze healthy maar lekkere tussendoortjes maken jou en je hersenen wakker en helpen je slagen voor die vervelende examens.

1 / 7
Banaan met pindakaas
Een handje noten
Pure chocolade
Edamamebonen
Havermoutpap met blauwe bessen en chiazaad
Een volkoren boterham met gerookte zalm
Een eitje
Banaan met pindakaas
Banaan met pindakaas

Een onderzoek toonde ooit aan dat studenten die voor het examen een banaan aten, beter presteerden dan zij die het niet deden. Er zouden stoffen in zitten die belangrijk zijn voor je concentratie, alertheid en motivatie. Banaan is bovendien héérlijk in combinatie met pindakaas, nog zo’n voedingsmiddel dat je beter doet presteren. Mocht je geen fan zijn van banaan, zijn een rijstwafel of een appel met pindakaas ook goede opties. Opgepast: pindakaas bevat best wat calorieën, dus ga niet de hele pot uitlepelen.

Een handje noten
Een handje noten

Noten bevatten veel magnesium, een stof waar we nood aan hebben wanneer we gestresseerd zijn. En dat kan tijdens de examens weleens het geval zijn, right? Amandelen en pistachenoten zitten vol goede vetten, eiwitten en vezels. Voor noten geldt hetzelfde als voor pindakaas: eet met mate.

Pure chocolade
Pure chocolade

Koeken en snoep zijn geen goed idee, maar we zeiden niets over pure chocolade! Het heerlijke, zwarte goedje helpt namelijk je hersenen stimuleren. Zwarte chocolade bevat stoffen die voor een goede bloedcirculatie zorgen, waardoor je concentratie én je humeur de hoogte in gaat. Je speelt wel best geen volledige reep naar binnen.

Edamamebonen
Edamamebonen

Ken je de groene lekkernij die je in Aziatische restaurants vaak voorgeschoteld krijgt, of die je vaak op poké bowls vindt? Edamameboontjes zijn lekker, gezond én een ideale studeersnack. Peulvruchten zitten vol eiwitten en zijn belangrijk voor een goed werkend brein. Edamame zijn de lekkerste peultjes, als je ’t ons vraagt. En makkelijk! Uit de vriezer nemen, even de microgolfoven in en klaar!

Havermoutpap met blauwe bessen en chiazaad
Havermoutpap met blauwe bessen en chiazaad

Begin je je dag met boterhammen? Dan kan havermout perfect als tien- of vieruurtje. Combineer met blauwe bessen – dé ultieme studeersnack – en chiazaad en je hebt een kommetje vol hersenvoedsel.

Een volkoren boterham met gerookte zalm
Een volkoren boterham met gerookte zalm

Vette vis houdt ons alert en helpt bij de concentratie. In combinatie met een volkoren boterham heb je een gegarandeerde winnaar, want die zit boordevol ijzer en zink, die eveneens helpen bij de concentratie. Je kan nog combineren met avocado – ook goed voor je hersenen – maar denk eraan dat je dan wel veel (goede) vetten binnen hebt.

Een eitje
Een eitje

Eieren bevatten choline, een stof die het geheugen stimuleert. Een gekookt eitje met wat peper en zout is dan ook een ideale snack.

Meer examentips: 

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.