Home Life 7 manieren om je ochtend minder stressvol te maken

7 manieren om je ochtend minder stressvol te maken

Een chaotische ochtend kan de rest van je dag verpesten.

ochtend
Shutterstock

Goed begonnen is half gewonnen. Loop je al van ‘s morgens vroeg gestresseerd rond omdat je ochtendroutine uitliep op chaos, dan draag je die negatieve gevoelens waarschijnlijk voor de rest van de dag met je mee. Bovendien kom je misschien ook nog eens te laat aan op je werk. Enkele slimme trucjes om je ochtend wat vlotter te doen verlopen.

1. Laat die smartphone links liggen

Snel en efficiënt door je ochtendroutine geraken kan een uitdaging zijn, zeker nu we vrijwel van ‘s morgens vroeg afgeleid worden door onze smartphone. Even scrollen op Facebook of Instagram helpt je misschien om wakker te worden, voor je het weet ben je al tien minuten naar je scherm aan het turen en loop je al achter op je schema. Probeer eens te wachten tot je eerste werkpauze om sociale media te bekijken en wacht met het openen van die eerste mailtot je effectief achter je bureau zit.

2. Leg je outfit klaar

We weten dat het ons tijd bespaart, en toch vinden we het ‘s avonds vaak nog te veel moeite om na te denken over onze outfit voor de volgende dag. Probeer het toch een keertje, je zal ondervinden dat het je best wat tijd en stress bespaart. ‘s Morgens heeft je brein wat tijd nodig om op te starten, dus je zal er alleen maar langer over doen om te beslissen over welk paar schoenen nu echt het beste onder die broek past. Tip: check de avond voordien al het weerbericht zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

3. Ontbijtmenu

Wees je bewust van wat je in huis haalt als ontbijt. Hou je van gewoonte, dan heb je al een voorsprong want dan heb je waarschijnlijk al een goede routine wat je ontbijt betreft. Ben je iemand die graag afwisselt, zorg er dan ten allen tijde voor dat je voldoende opties in huis hebt denk er tijdens het opstaan al even over na waarin je die ochtend zin hebt.

4. Orde!

Een ordelijke keuken helpt je ook om sneller en relaxter de deur uit te gaan. Wees nu eerlijk, wie raakt er niet gestresseerd wanneer ie een kast opentrekt waarin alles overhoop ligt en je niets kan terugvinden? Maak een ontbijtmandje in je kast waarin je alle benodigdheden stopt voor je favoriete ontbijtmaaltijden. Zo ligt alles wat je nodig hebt op één plaats en hoef je ‘s morgens vroeg niet te staan rommelen in je kast.

5. Reinigen, verzorgen, opmaken

Orde helpt ook in de badkamer. Een vaste verzorgings- en make-uproutine is één, zorg er ook voor dat alle productjes die je ‘s morgens gebruikt netjes bij elkaar staan zodat je niet minutenlang staat te zoeken naar je mascara. Tip: zet je verzorgingsproducten samen, dichtbij je wastafel. En gebruik een klein toilettasje waarin je enkel je basismake-up stopt die je écht iedere dag gebruikt.

6. ‘Waar zijn mijn sleutels?’

Vermijd dit soort drama en voorzie een plekje vlakbij de voordeur waar je altijd je sleutels legt. Zodra je thuiskomt leg je je sleutels hierin, zo loop je geen risico dat je ze onbewust in een jaszak stopt waardoor je er de volgende ochtend een halfuur naar moet zoeken terwijl je eigenlijk al te laat bent.

7. Ga op tijd naar bed (en sta op tijd op)

Zorg ervoor dat je voldoende nachtrust hebt gehad, zo ben je (hopelijk) minder geneigd om vijf keer op de snoozeknop te duwen. Probeer je te houden aan je vooropgestelde planning en sta op bij je eerste wekker. Hoe minder tijd je jezelf ‘s morgens geeft, hoe sneller je gestresseerd zal geraken omdat je waarschijnlijk te laat zal vertrekken. Tanden bijten en vijf à tien minuutjes vroeger opstaan is de sleutel tot een stressvrije ochtend.

Lees ook:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.