Home Life Beter omgaan met stress

Beter omgaan met stress

Als je mij wat langer kent weet je dat ik regelmatig over van alles en nog wat kan stressen, terwijl dit helemaal niet nodig is! Daarom deel ik vandaag met jullie mijn tips om beter om te gaan met stress. 

Neem controle over je gedachten. 
Dit klinkt misschien heel zweverig, maar dat is het niet. Pak een notitieboek en schrijf op waar je op dat moment zo erg mee zit. Wat speelt er allemaal af en waar maak jij je nou zo druk om? Is het het wel waard om zo erg te stressen over dit bepaalde onderwerp/gebeurtenis? Door je hoofd leeg te maken en op te schrijven wat jou zo bezig houdt, zie je dit gemakkelijker in een overzicht wat jou weer de controle geeft. Zo zie je misschien ook een aantal dingen waarvan jij je afvraagt waarom je hier nou zo om liep te stressen. Dus je hoofd leeg schrijven helpt voor mij heel erg!

– Praat de stress weg.
Wanneer ik het echt even niet meer weet praat ik over mijn stress met vrienden of familie. Je kunt dan jouw gedachtes en frustraties kwijt wat al enorm helpt. Wat je er voor terug krijgt is een luisterend oor en wie weet een aantal goede adviezen. De stress verdwijnt misschien niet meteen maar zal het misschien wel verlichten.

– Mediteer/ mindfulness. 
Ook weer zo’n ‘zweverig’ iets, maar het kan je zo goed helpen! Voor mij gaat het mediteren vooral om de ademhaling. Weet je niet zo goed waar je moet beginnen met het mediteren? Start dan met de mindfulness app of lees de blog van Myrthe. Deze app heeft erg fijne oefeningen die je tot rust brengen. Wanneer je erg gestrest bent voel je hoe je hoog en oppervlakkig ademhaalt. Het is in tijden van stress goed om even een moment voor jezelf te nemen en rustig diep adem te halen via je buik. In het begint is dit misschien lastig. Neem daarom even tien minuten voor jezelf om je te focussen op je ademhaling. Door te mediteren verlaag je je hartslag, verminder je de aanmaak van stresshormonen, verlaagt je bloeddruk en wordt je geest helderder

– Acceptatie. 
Dit kun je misschien ook koppelen aan mijn eerste tip. Wanneer jij al jouw gedachtes hebt opgeschreven en weer een beetje de controle over jou stress hebt, is het goed om een aantal gedachtes of gebeurtenissen die jou stress bezorgen los te laten of te accepteren. Accepteer de dingen zoals ze zijn en die je toch niet (meer) kunt veranderen. Wat eenmaal gebeurd is, is voorbij, daar kan je niks meer aan doen. Als je blijft piekeren over dingen zoals ‘wat als’ en ‘had ik maar’ maak je jezelf gek. En in de meeste gevallen lost het helemaal niks op. Je zult je veel rustiger en ontspannen voelen dan wanneer je blijft piekeren.

– Vermijd suiker/ eet gezond.
Dit is misschien iets persoonlijks, maar voor mij werkt het zo goed. Wanneer je gestrest bent raakt je lichaam uit balans. Dan kun je extra trek krijgen in ongezonde snacks en zoetigheid. Probeer dit juist niet te doen! Vermijd suiker en breng je lichaam in evenwicht met een gezond eetpatroon. Cafeïne is ook een slechte keus wanneer je gestrest bent. Omdat dit de aanmaak van het stresshormoon cortisol stimuleert. Een gestrest lichaam verbruikt vitaminen en mineralen in een verhoogd tempo. Daarom is het belangrijk om extra oplettend te zijn op vitaminetekorten. Vitamine c, magnesium, calcium en vitamine B zijn extra belangrijk. Door je voeding aan te vullen met verse groenten, ongebrande noten, zaden en volkoren producten blijft je lichaam goed functioneren onder stress.

Wat helpt voor jou meestal? 

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.