Home Body 13 manieren om meer aan self-care te doen

13 manieren om meer aan self-care te doen

Daar hoef je helemaal geen grote stappen voor te ondernemen!

selfcare

We maken ieder jaar opnieuw verschillende voornemens voor onszelf, maar houden die vaak niet lang vol. Dat is helemaal oké, zolang dat je erop let dat je voor jezelf blijft zorgen. En daar hoef je helemaal geen grote stappen voor te ondernemen! Geen idee hoe je dit jaar meer aan self-care kunt doen? Wij sommen 13 dingen op.

1. Lees meer boeken.

Akkoord, de nieuwste series en films op Netflix kijken is leuk, maar dit af en toe afwisselen met een goed boek is dat ook. Je ontspant er niet alleen door, maar je breidt je woordenschat op die manier ook automatisch uit én je hebt eens iets anders om over te praten. Vind je het moeilijk om de overstap te maken van Netflix naar een boek? Deze boeken kunnen een eerste stap zijn!

2. Houd regelmatig een spa day.

We zeiden het al eerder en we zullen het blijven herhalen: af en toe een spadagje organiseren, voor jezelf of met je mama, is het beste dat er is. Of je het nu op de budgetproof manier at home doet, met nagellak, maskertjes en bath bombs, of in een luxeresort met alles erop en eraan (wanneer dat mogelijk is). Allemaal goed, zolang je ervan geniet en je achteraf ontspannen voelt!

3. Koop af en toe iets leuks voor jezelf.

Voor jezelf zorgen, wil ook zeggen dat je jezelf af en toe iets leuks cadeau mag doen. En dan bedoelen we écht iets dat je anders niet zou kopen. Zoals die paar oorbellen die al een hele tijd op je verlanglijstje staan. Of die coole sneakers die je outfit helemaal afmaken. Denk (voor een keertje) eens niet aan je zakgeld en koop het gewoon. Want je bent het waard.

4. Houd je kamer schoon.

Een propere kamer, zowel opgeruimd als gekuist, is niet alleen véél gezonder, maar brengt ook rust met zich mee. Een rommelige ruimte zorgt alleen maar voor chaos in je hoofd. Ruim dus regelmatig je kamer op, ook al is het maar 10 minuten en probeer je eigen stek elke week te kuisen. Het is ook belangrijk dat je dagelijks een raam openzet zodat er frisse lucht binnenkomt.

5. Drink genoeg water.

Nog een belangrijke tip die we kunnen meegeven, is om genoeg water te drinken. Een mens moet in principe dagelijks 1,5 tot 2 liter water per dag drinken. Heb jij hier nog niet helemaal een gewoonte van gemaakt? Dringend werk van maken dus!

6. Durf je mening en gevoelens te uiten.

Je gevoelens en gedachten opkroppen is nooit goed. Zit je ergens mee? Durf erover te praten met iemand of meer nog confronteer de persoon die aan de oorzaak ligt van je slechte gevoel.

7. Eet gezond en evenwichtig.

We geven toe, een vettige pizza naar binnenspelen is leuk en vooral lekker. Niets kan tippen aan onze wekelijkse date met de Italiaan. Toch is het goed om zo evenwichtig mogelijk te eten. Kies dus ook regelmatig voor een gezonde maaltijd of tussendoortje. Je zal niet alleen merken dat je je minder opgeblazen voelt, maar je zal ook meer energie hebben als je genoeg fruit en groenten eet.

8. Maar eet ook gewoon die pizza.

Maar zoals we al zeiden: die pizza is gewoon té lekker. Je hoeft ‘m dan ook niet volledig van je menu te schrappen. Eet soms gewoon lekker wat je zelf wilt. Zolang je er maar voor zorgt dat je evenwichtig voedingspatroon hebt.

9. Reserveer minstens één moment per week voor jezelf.

Bellen/afspreken met vrienden en die filmavond met je mama zijn leuke dingen! Maar helemaal op je eentje zijn, is dat ook. Plan dus minstens één keer per week een moment voor jezelf in. Die dag/avond vul je helemaal in hoe je zelf wilt. Wil je lekker niksen? Doe dat dan gewoon! Of wil je in je eentje gaan wandelen, go for it!

10. Durf geld uit te geven aan goeie producten.

Iets waar je nooit op mag besparen, zijn goede en kwaliteitsvolle producten. Of dat nu gaat om beauty of zaken voor je gezondheid: geen bedrag is te groot om daaraan uit te geven. Heb jij een hele gevoelige huid die een speciale dagcrème nodig heeft? Die zijn vaak wat duurder, maar als je het ons vraagt, is je huid het waard!

11. Stel dat jaarlijks tandartsbezoek niet uit.

Oké, we geven toe, er bestaan leukere dingen dan naar de tandarts te gaan. Toch is het iets wat je beter niet uitstelt. Zelfs als jij nooit gaatjes hebt, kan een jaarlijkse controle bij de tandarts zeker geen kwaad, zeker niet naarmate je ouder wordt.

12. Wees niet te hard voor jezelf.

Heb jij iemand onopzettelijk gekwetst en voel je je daar rot over? Of heb je een slecht rapport waar je ouders niet zo tevreden met zijn? Probeer het jezelf niet te lang kwalijk te nemen, want dat zorgt er alleen maar voor dat je rotgevoel nog erger wordt. Het is gebeurd en de volgende keer doe je het gewoon beter!

13. Slaap voldoende.

Een laatste en waarschijnlijk de belangrijkste tip: zorg dat je voldoende slaapt. En dan bedoelen we niet enkel in het weekend, wanneer je tot 12u in je bed ligt en slaap probeert in te halen van de voorbije week. Een goede nachtrust is heel belangrijk en heeft alleen maar voordelen.

Lees ook:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.