Home Health Gezond leven Zo zit het écht: 7 x slaapmythes ontkracht

Zo zit het écht: 7 x slaapmythes ontkracht

slaapmythes
Copyright: Instagram
Slaap is één van de belangrijkste factoren voor een gezond leven, dus wordt er logischerwijze veel aandacht aan besteed. Al betekent dat ook dat er heel wat fabeltjes rond bestaan. Vandaar ontkrachten wij hier de 7 meest voorkomende slaapmythes, kwestie van de situatie wat te verduidelijken.

1. ‘Als je niet kan slapen, blijf dan liggen en tel schaapjes’

FICTIE: het is de meest gekende theorie in de boeken, maar toch protesteren slaapwetenschappers ertegen. Het zou namelijk te saai en repetitief zijn en daarom weinig impact hebben, wat het zelfs moeilijker maakt om te ontspannen. Een ander probleem is blijven liggen. Als je al langer dan 20 minuten de slaap niet kan vatten, sta je best even op. Anders ga je volgens wetenschappers je bed associëren met een plaats van onrust, waardoor je nog moeilijker in slaap zult vallen. Al mag je wel de lichten niet aandoen wanneer je opstaat, luister liever naar een beetje zachte muziek.

2. ‘Sommige mensen kunnen functioneren op minder slaap’

FEIT & FICTIE: er zijn mensen die trots verkondigen dat ze “maar 4 of 5 uur slapen” per nacht en dat ze zo perfect kunnen functioneren. Fout. Een goede nachtrust is van levensbelang voor onze gezondheid en experts zijn het erover eens dat 7 à 9 uur vereist is voor een optimale prestatie overdag. Ook al voel je je niet moe, onvoldoende slaap zorgt ervoor dat je brein minder goed werkt. Al ontdekten wetenschappers ook dat ongeveer 2 % van de wereldbevolking wél even goed presteert op minder dan 6 uur slaap. Neem toch maar het zekere voor het onzekere!

3. ‘Vrouwen hebben meer slaap nodig dan mannen’

FEIT: raar maar waar. Vrouwen en mannen gebruiken hun hersenen namelijk op verschillende manieren. Hoe meer je je brein gebruikt doorheen de dag, hoe meer slaap je nodig hebt. En aangezien vrouwen multi-tasken en hun brein daarvoor harder inzetten, hebben ze iets meer slaap nodig, namelijk 20 minuutjes extra.

4. ‘Alcohol helpt om goed te slapen’

FEIT & FICTIE: alcohol is een natuurlijk verdovingsmiddel, dus het helpt je effectief sneller in slaap te vallen. Mààr wanneer je lichaam alcohol afbreekt, komen er chemicaliën vrij die je slaap doen verslechteren, waardoor je lichter begint te slapen. Eens de alcohol is afgebroken, wordt je brein enorm geprikkeld en wordt je wakker. Dus, kort samengevat: je krijgt niet de diepe slaap die je nodig hebt om uitgerust te zijn.

5. ‘Je lichaam past zich aan aan een onregelmatig slaappatroon’

FICTIE: wanneer je een job of verplichting hebt waardoor je ’s nachts wakker moet blijven, past je lichaam zich daar nooit aan aan. Je interne klok wordt namelijk beïnvloed door het natuurlijke licht. En ’s nachts maakt je lichaam het slaaphormoon melatonine aan, of je nu effectief slaapt of niet. Ook al voel je je aangepast aan het ritme, de kwaliteit van je slaap is nooit even goed.

6. ‘Sporten helpt je goed te slapen’

FEIT & FICTIE: mensen die regelmatig sporten vallen sneller in slaap én slapen vaster. Dus dat klopt. Maar het woordje ‘regelmatig’ is daarbij essentieel. Als je slechts sporadisch sport, kan dat je slaappatroon verwarren.

7. ‘Naarmate je ouder wordt, heb je minder slaap nodig’

FICTIE: ook al is je slaappatroon onderhevig aan veranderingen doorheen je leven, het aantal uren slaap dat je nodig hebt is dat niet. Vele ouderen hebben moeite met lang genoeg slapen, aangezien het moeilijker is om in een diepe slaap te blijven naarmate we ouder worden. Maar dat betekent niet dat we minder slaap nodig hebben.

Sleep tight, girls!

Nog meer slaap:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.