Home Life 17 kleine dingen die je kan toevoegen aan je dagelijkse routine

17 kleine dingen die je kan toevoegen aan je dagelijkse routine

5. Neem vijf minuten de tijd om in een dagboek te schrijven.

kleine dingen dagelijkse routine
© Thought Catalog via Pexels

Elk jaar maken we nieuwe goede voornemens en elk jaar geven we er na amper een maand, week of zelfs dag alweer de brui aan. Wat als we dit jaar nu gewoon eens enkele kleine veranderingen doorvoeren die ervoor zorgen dat je op verschillende vlakken vooruitkomt? Wij geven 17 kleine dingen die je stap voor stap kan integreren in je dagelijkse routine.

Je hoeft ze natuurlijk niet allemaal (tegelijk) toe te passen. Je kan stap voor stap beginnen of er enkele uitkiezen die bij jou passen en jij heel graag wil doen. Of je kan gewoon zelf een lijstje maken met kleine haalbare dingen die je elke dag wil doen. Wil jij meer water drinken? Ben je die rommelige kamer beu? Wil je meer zelfvertrouwen? Door deze kleine dingetjes toe te voegen aan je dagelijkse routine verbeter je verschillende zaken.

1. Drink elke ochtend, middag en avond een glas water.

Wie nooit water drinkt, weet dat het voornemen om meer te drinken een hele uitdaging is. Begin daarom bijvoorbeeld met een glas elke ochtend. Schakel daarna over op een glas ‘s ochtends en ‘s middags. En voeg er tenslotte ook eentje toe in de avond om dan uiteindelijk de juiste hoeveelheid dagelijks binnen te krijgen. Voor je het weet drink je anderhalve liter per dag!

2. Ruim vijf à tien minuten per dag je kamer op.

Geef toe: je kamer elk weekend opruimen, is een hele karwei en heeft weinig nut. Ruim daarom elke avond vijf à tien minuten op. Zo kan je in een propere kamer gaan slapen en sta je ook in dezelfde ruimte weer op. En zo hoef je op het einde van de week geen uren bezig te zijn!

3. Geef jezelf elke ochtend een compliment.

Het klinkt gek, maar wat als je jezelf nu eens elke dag in de spiegel zou aankijken en een of zelfs meerdere complimenten geven? In het begin zal het wat vreemd aanvoelen, maar je zal merken dat je er positiever door wordt. Dit kunnen complimentjes zijn over je uiterlijk en je innerlijk.

4. Leg je smartphone elke dag gedurende minstens een uur helemaal aan de kant.

We weten allemaal dat onze schermtijd – zeker in deze coronatijden – enorm oploopt. Leg daarom elke dag (en nee, ‘s nachts telt niet) je smartphone minstens een uurtje aan de kant. Gebruik die tijd om iets anders te doen. Zoals in je dagboek schrijven, een hoofdstuk in je boek lezen of je kamer even opruimen.

5. Neem vijf minuten de tijd om in een dagboek te schrijven.

We gaven je al redenen waarom een dagboek bijhouden het proberen waard is. Al is dat soms gemakkelijker gezegd dan gedaan. Plan daarom elke dag vijf minuten voor het slapengaan of als je ‘s morgens nog in bed ligt te snoozen om in je journal te schrijven.

6. Probeer elke dag iets te doen wat je schrik aanjaagt.

Want waarom niet? Het is goed om uit je comfortzone te stappen! Het biedt je kansen en zorgt ervoor dat je je kan ontwikkelen als persoon. Of het nu een bericht sturen is naar je crush of dansen in het openbaar. Go for it!

7. Doe elke dag iets lief voor een ander.

Jij krijgt toch ook een zalig gevoel vanbinnen als je iets doet voor een ander? Waarom probeer je dat dan niet elke dag te doen? Of het nu een complimentje geven is, of een oude vrouw helpen aan de kassa, of de afwas eens doen voor je ouders… Als het maar voldoening geeft!

8. Ga op tijd slapen…

We hoeven je vast niet te vertellen dat het belangrijk is om genoeg te slapen elke nacht. Kruip er daarom op tijd in.

9. …en sta op tijd weer op.

Zo kan je op tijd weer opstaan en je dag fris en monter beginnen wat er ook weer voor zorgt dat je productiever bent.

10. Durf ‘nee’ te zeggen.

Hoe vaak ben je al in een vervelende situatie terechtgekomen omdat je geen ‘nee’ durfde te zeggen? Meer dan eens, durven we te wedden! Durf daarom vaker iets te weigeren dat je niet wil doen of waar je geen tijd voor hebt.

11. Zeg minstens een keer per dag dat je van je geliefden houdt.

We gaan er vanuit dat onze geliefden weten dat we van hen houden, wat natuurlijk ook zo is, maar het kan zeker geen kwaad om het ook genoeg te zeggen en te laten zien. Jij vindt het ook leuk om te horen toch?

12. Vraag aan je vrienden en familie hoe het écht met hen gaat.

Hoe vaak vragen we niet ‘hoe gaat het met je?’ en krijgen we als antwoord ‘goed’ of ‘çava’? Juist, te vaak! Stel daarom gerichtere vragen, zoals ‘hoe gaat het op het school/werk?’, ‘hoe was je dag?’ en ‘wat maakte je echt blij vandaag?’. Je zal merken dat mensen veel meer geneigd zijn om iets te vertellen.

13. Hou je e-mails dagelijks bij.

Als jij iemand bent die enkel de mails opent en leest die belangrijk zijn, heb je nu vast een cijfertje in de honderd staan bij je mailicoontje. Neem eens de tijd om al je mail uit te ruimen en houd ze vanaf dan dagelijks bij.

14. Ga naar buiten.

We weten dat het verleidelijk is om in deze tijden de hele dag binnen te blijven, maar een frisse neus kan zeker geen kwaad. Al is het maar een tiental minuutjes, ga even naar buiten. Wil je niet alleen zijn? Ga dan wandelen met drie vriend(inn)en of met je gezin.

15. Schrijf elke avond drie dingen neer waarvoor je dankbaar bent.

In tijden dat het iets minder gaat, is het soms moeilijk om de positieve dingen te zien in je leven. Maar geloof ons als we zeggen dat er tal van zaken zijn! Schrijf elke avond drie dingen – hoe klein ook – op waarvoor je dankbaar bent. Zo zal je snel merken dat er meer is dan je denkt.

16. Lees een hoofdstuk uit een boek.

We geven toe dat we zelf ook snel een aflevering van onze favoriete serie verkiezen boven een boek. Toch is boeken lezen leuk en leerzaam! Probeer daarom om elke dag een hoofdstuk te lezen. Het neemt niet veel tijd in beslag en je zal merken dat je veel meer leest op die manier.

17. Eet minstens een stuk fruit per dag.

En nee, dan bedoelen we geen snoepjes met fruitsmaak of een glas vruchtensap.

Lees ook:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.