Home Body Misselijk tijdens je maandstonden? Dit kan je het beste eten

Misselijk tijdens je maandstonden? Dit kan je het beste eten

maandstonden
Foto: We Heart It
Ugh, maandstonden. Die minst favoriete week van de maand moet zowat de slechtste uitvinding van moeder natuur ever geweest zijn. Gelukkig kan je de krampen en hormonale buien die ermee gepaard gaan perfect omzeilen met deze voedingstips

Niet alleen tijdens je maandstonden, maar gedurende je volledige cyclus kan je wel eens last hebben van hormoonschommelingen en een slecht humeur. Leuk is dat niet. Noch voor jou, noch voor je omgeving. Maar als je een beetje rekening houdt met je cyclus en deze dingen eet, voel je je de hele maand door in topvorm!

Dag 1 – 5

De eerste vijf dagen van je cyclus ben je eerder emotioneel. Je zenuwen onder controle houden, doe je het best door voedsel te eten dat rijk is aan magnesium zoals spinazie of volkorenpasta. Ook zalm of walnoten zijn ideaal omdat ze veel omega-3 bevatten.

Dag 6 – 13

Tijdens de tweede week van je cyclus ebt de stress weg en ben je al heel wat vrolijker. Omdat gevoel vast te houden, kies je best voor gezonde en lekker gerechten met veel fruit en groenten. Bekijk het als reserve voor later.

Dag 14 – 17

Gedurende deze vier dagen zijn al je zintuigen extra alert, je smaakpapillen dus ook. Dit is het ideale moment om te genieten van verfijnde smaken. Ga uit eten en bestel eens iets wat je nog nooit hebt geproefd. Je zal zien dat het een intense smaakbeleving zal zijn!

Dag 18 – 23

Doordat je niveau aan progesteron nu op z’n hoogst is, kunnen je darmen trager gaan werken. De ultieme oplossing? Vezels. Die vind je in bruine rijst, wortels, broccoli en donkere boterhammen. Als je deze voedingswaren eet, voorkom je dat je energiepeil in elkaar zakt als een pudding.

Dag 24 – 28

Deze dagen worden ook wel eens de PMS-dagen genoemd. PMS staat voor premenstrueel syndroom, een term die wordt gebruikt om de fysische en psychische klachten aan te duiden die optreden voor en tijdens je regels.

De laatste dagen van je cyclus moet je jezelf extra goed verzorgen. Jezelf verwennen is zeker ok, maar let op je bloedsuikerspiegel. Van teveel vet (chips, frietjes, pizza) of zoet voedsel (chocolade, wat anders?) gaat je humeur als een jojo op en neer. Ideaal als snack is een ijsje: zoet genoeg maar geen killer!

Foto’s: Pinterest

Nog meer tips:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.