Home Life 15 tips om te ontspannen als je stress hebt

15 tips om te ontspannen als je stress hebt

Je stapt het liefst op het vliegtuig naar een exotisch eiland om even te ontspannen, maar er zijn ook makkelijkere manieren.

ontspannen
© Jacob Townsend via Unsplash

Je kent dat wel, zo van die dagen waarop je je super gestrest voelt. Dan stap je het liefst op een vliegtuig naar een exotisch eiland om even te ontsnappen van al die drukte. Er zijn ook makkelijkere manieren om helemaal te ontspannen. Deze simpele tips kunnen je helpen om even terug op adem te komen.

1. Neem een Instabreak

Als je to-dolijstje oneindig lang is, kan het bezoeken van je favoriete site je écht helpen. Onderzoek toont aan dat een pauze nemen van 10 minuten op fashionista.be (hehe), Instagram of YouTube je focus en productiviteit verbetert. Dus de volgende keer dat je ouders weer eens zeuren over dat je op je gsm zit, laat ze dit artikel dan maar eens lezen. ?

2. Bellen met je bestie

In plaats van heen en weer te sms’en met je beste vriendin over al je kopzorgen, kan je haar beter even bellen. Een onderzoek aan de University of Wisconsin-Madison toont aan dat het horen van je vriendin haar stem, je stressgehalte kan doen dalen.

3. Nagels lakken

Ga even zitten en geef jezelf een mini-manicure. Het ritme van heen en weer te gaan met de nagellakborstel, kan een rustgevend gevoel geven. Plus, je nagels zien er helemaal fabulous uit de volgende dag.

4. Sporten

Al je negatieve energie eruit laten op een boksbal in de fitness is dé ideale stressontlading. Wat je ook kan doen is met je favoriete muziek een eindje gaan lopen, zo maak je je hoofd helemaal leeg. You can do it, girl!

5. Stretchen

Als je lichaam relaxed is, kan dat helpen om ook je gedachten te laten ontspannen. Daarom is yoga een perfecte stress reliever. Maar als je geen tijd hebt voor een volledige yogasessie, kan je ook gewoon even kort stretchen. Je hoeft er zelfs niet voor recht te staan! Houd je handen samen en strek je armen samen boven je hoofd, leun naar rechts, dan naar links. Doe hetzelfde met je hoofd, eerst rechts, dan links en dan van boven naar onder.

6. Bubbelfolie poppen

Jup, als kind deed je het waarschijnlijk al ontzettend graag, maar nu kan je nog steeds best af en toe wat bubbels poppen. Het zou namelijk hetzelfde effect hebben als een massage van een half uur.

7. Lezen

Zet je rustig in de zetel met een kop thee en lees wat. Mensen die veel lezen hebben minder stress en een betere levenskwaliteit. Geen leuk boek meer in de kast? Deze 11 exemplaren wil je in één ruk uitlezen.

8. Creatief zijn

‘Een ontspannen geest is een creatieve geest.’ Dus haal je kleurpotloden boven en kleur wat. Of werk aan je laatste DIY-projectje, als je maar creatief bezig bent.

9. Dansen

Zoals Taylor Swift het al zei: ‘shake it off’. Letterlijk dan. Zet je favoriete dansplaat op en laat je volledig gaan! Je stress zal als sneeuw voor de zon verdwijnen.

10. Kook óf eet

Iedereen wordt toch gelukkig van lekker eten, niet? Tuurlijk wel! Bak een taart, of maak wat hapjes en vooral: smikkel ze daarna allemaal lekker op! Op zoek naar inspiratie? Probeer een van deze vettige snacks.

11. Quality time

Het is heel belangrijk om in drukke tijden toch wat tijd te maken voor belangrijke personen in je leven. Af en toe een avondje samen doorbrengen kan ervoor zorgen dat je veel relaxter wordt.

12. Tuinier

Van planten word je vrolijk. Uit onderzoek is gebleken dat je hartslag én bloeddruk dalen wanneer je in een ruimte vol planten komt. Dus zaai wat bloemen en planten en geniet van de rust die ze je brengen.

13. Luister muziek

Muziek heeft een onmiddellijke invloed op ons humeur. Door naar rustige muziek te luisteren, wordt er minder stresshormoon geproduceerd en komt er meer endorfine vrij in onze hersenen.

14. Breng tijd door met je kat

Een kat knuffelen heeft een positieve invloed op je gemoedstoestand. Het is bewezen dat het spinnen van een kat je stress verlaagt en je er gelukkiger van wordt. Heb je geen kat thuis? Geen probleem! Gewoon wat kattenfilmpjes kijken kan ook al helpen.

15. Zing de longen uit je lijf

Je hoeft écht geen zangtalent te zijn om eens goed mee te kwelen met een liedje en daar nog van te genieten ook. In de douche, voor de spiegel, maakt niet uit! Laat je maar een keertje goed gaan.

Lees ook:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.