Home Life HOW TO: 6 tips om jouw uitstelgedrag definitief uit te stellen

HOW TO: 6 tips om jouw uitstelgedrag definitief uit te stellen

5. Doe eerst het minst aantrekkelijke karwei

uitstelgedrag
© Getty

Laat jij een taak geregeld liggen tot het laatste moment om er dan, met de deadline hijgend in jouw nek, als een gek aan te beginnen? Van uitstel komt immers afstel, klinkt het in de volksmond. Het brengt veel stress en slapeloze nachten met zich mee. Met deze tips en tricks keer jij het uitstellen voorgoed de rug toe!

Grote kans dat je op dit moment huiswerk hoort te maken, maar dat je al ligt te tukken in de zetel. Je kijkt zó hard op tegen die immense berg verplichtingen dat je gewoon niet weet waar te beginnen. Aan alle uitstellers: zo deal je voor eens en voor altijd met dat typische uitstelgedrag!

1. Stel korte termijn doelen

Als je de opdracht krijgt een volledig opstel te schrijven over een bepaald thema, voelt het alsof de leerkracht je zonet je gehele weekend heeft ontnomen. Je ziet alle plannen die je vooraf maakte regelrecht voor jouw neus verdwijnen. Of toch niet? Door het werk op te splitsen en zo te plannen op korte termijn, kan je in kleine stapjes makkelijker een groot project verwerken. Vandaag begin je met het sprokkelen van informatie, morgen neem je de bronnen door en maak je een logische structuur. Overmorgen begin je met het definitief verwerken van de gegevens. Werk spreiden helpt je door de bomen opnieuw het bos te zien!

2. Planning is key

Druk, druk, druk. Het meest gebruikte woord om uit te drukken hoe het met je gaat. Je spring van hot naar her om dat etentje niet te missen en om die wekelijkse dansles niet te cancelen. Et voilà, zo is die taak van biologie weer aan de kant geschoven. Probeer steeds te focussen op één zaak en je daaraan te houden. Makkelijk gezegd, maar door alle ditjes en datjes te verbannen en van één bezigheid prioriteit te maken, gaat jouw to-do list plots immens verkorten.

3. Leg je smartphone aan de kant

Gestoord worden door een WhatsApp-berichtje of een medestudente die via Facebook laat weten verder in de cursus te zitten. Het werkt zó verslavend, die smartphone! Zonder enige twijfel prijkt dat ding op de eerste plaats in de spullen-die-voor-veel-afleiding-zorgen-lijst. Je vertelt jezelf dat de motivatie ver te zoeken is, maar dat komt vooral door jouw digitale ‘vriend’. Laat je smartphone daarom achter op een andere plek. Of in de handen van jouw moeder. Zij zal er goed voor zorgen terwijl jij je ontfermt over je wiskundetaak.

4. Adem in, adem uit

Stress, het is een vies beestje. En eens het in jouw kleren kruipt, krijg je het er moeilijk uitgewassen. Je blijft piekeren over wat je nog moet afwerken, in welke volgorde je dat het best zal uitvoeren en hoeveel tijd je voor elk onderdeel hoort uit te trekken. Wanneer je in het leven staat met de ‘ik werk het best onder tijdsdruk’-mentaliteit, zal je zeker al eens zo’n stressverlamming ervaren hebben. Wat op zulke momenten het best werkt? In- en uitademen of buiten even een frisse neus halen.

5. Eerst het minst aantrekkelijke karwei

Oh ja, zo herkenbaar tijdens groepswerken. Je houdt jezelf voor dat je pas kan starten met het uitwerken van jouw deel als Loes haar bestanden heeft doorgestuurd. Wat jij niet weet, is dat Loes met juist diezelfde mindset worstelt. Resultaat? De avond voordien zitten jullie beiden ijverig – en op van de zenuwen – te zwoegen achter de computer. Maak er een persoonlijk projectje van: stel je pro-actief op en achterhaal welke stappen jij alvast alleen kan zetten. Op die manier stel je dat ellendige groepswerk niet langer uit. Wauw, we boeken al vooruitgang!

6. Geen smoezen meer

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het daadwerkelijk helpt om de dag te starten met een doodsaaie klus. Even een cliché vanonder het stof gehaald: het opruimen van jouw kamer, bijvoorbeeld. Doordat je eindelijk aanpakt wat al zolang op de planning staat, ga je automatisch voldoening uit deze actie halen. Dat geeft je meer energie om ook aan andere taken, die je daarvoor telkens voor je uitschoof, te beginnen. Sounds great, niet?

Lees ook:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.