Home Life WORLD MENTAL HEALTH DAY: do’s en don’ts bij iemand die worstelt met...

WORLD MENTAL HEALTH DAY: do’s en don’ts bij iemand die worstelt met een psychisch probleem

Ken jij iemand die kampt met depressie, angststoornissen of andere mentale problemen?

world mental health day
© Getty

World Mental Health Day vindt elk jaar plaats op 10 oktober. Met deze dag wil men de wereld bewustmaken van mentale gezondheidsproblemen waar meer mensen dan je denkt mee kampen. Ken jij iemand die worstelt met depressie, angststoornissen of andere mentale problemen? En wil je hem of haar steunen? Deze do’s & don’ts zetten je alvast goed op weg.

Do

1. Let op de signalen en neem ze serieus

Merk je een verandering in gedrag en emoties? Isoleert de persoon in kwestie zich van de buitenwereld? Zegt hij/zij dat het niet goed gaat, al is het op een vage manier, zoals ‘het gaat wel’? Deze signalen kunnen erop wijzen dat hij/zij hulp nodig heeft.

2. Praat erover

Laat die signalen niet links liggen en probeer er samen over te praten. Zelfs als de persoon in kwestie er niet klaar voor is, toon je op die manier dat je om hem/haar geeft en dat je klaarstaat. Komt er wel een gesprek op gang? Probeer samen de ernst in te schatten, zodat je op zoek kan gaan naar gepaste hulp.

3. Blijf inchecken

Ook al heb je het gevoel dat je vriend(in) zich afsluit van de buitenwereld, vraag regelmatig hoe het gaat en laat zien dat jij er wel nog steeds bent. Hou zeker en vast contact met elkaar. Dit kan hem/haar beschermen tegen psychische problemen die ernstiger kunnen worden.

4. Samen sta je sterk

Je hoeft een persoon die kampt met mentale gezondheid niet in je eentje op te vangen. Er zijn vast en zeker nog anderen die om je vriend(in) geven en die het willen weten als er iets aan de hand is. Check bij je vriend(in) of en wie hij er nog wil bij betrekken. Zo kan jij de stap zetten en zijn/haar omgeving sensibiliseren om te helpen. Op die manier bouw je een steunend netwerk op rondom de persoon die het moeilijk heeft.

5. Schakel professionele hulp in

Merk je dat een gesprek met jou of een andere vertrouwenspersoon niet voldoende is om de problemen aan te pakken? Bespreek met de persoon die hulp nodig heeft of hij/zij misschien met een professional wil praten en help om die stap te zetten.

Don’t 

1. Minimaliseer de situatie niet

Dingen zeggen zoals ‘verman jezelf’ of ‘iedereen heeft weleens een mindere dag’ of ‘er zijn zoveel andere positieve dingen in het leven’ zijn enkele voorbeelden van wat je absoluut niet mag zeggen tegen iemand die te maken heeft met psychologische problemen. Door zijn/haar problemen te minimaliseren, help je absoluut niet, integendeel. Wat je wel mag doen: luisteren zonder te oordelen, begrip tonen en elk signaal ernstig nemen.

2. Probeer niet meteen een oplossing te bieden

Voor iemand die mentale hulp nodig heeft, kunnen de problemen niet in één nacht opgelost worden. Een simpele oplossing willen bieden zoals ‘ga er eens tussenuit, dan voel je je vast al een stuk beter’ of ‘je wil je zo niet voelen? Verander dan’ is dus niet de manier van aanpakken. Iemand die het moeilijk heeft, wil dat zijn of haar problemen serieus genomen worden en gehoord worden.

3. Beloof niet dat je er met niemand anders over zal praten

Dit is een belofte die je niet altijd kan houden. In sommige situaties is het noodzakelijk om externe hulp in te schakelen en dan moet je er dus vrij over kunnen spreken.

4. Beloof niet dat je alle problemen kan oplossen

Je kan laten zien dat hij/zij terecht kan bij jou en dat je er alles aan zal doen om hem/haar te helpen, maar dat mag geen belofte zijn dat je alle problemen zal oplossen. Soms is er meer nodig dan enkel een gesprek of hulp van iemand uit je omgeving.

Met dank aan de campagne 4 voor 12, een initiatief van VLESP, VVGG en Te Gek!?.

Heb je vragen over zelfdoding of wil je met iemand praten? Dat kan, gratis en anoniem. Op www.zelfmoord1813.be of www.tele-onthaal.be kan je chatten, bellen kan op de nummers 1813 (Zelfmoordlijn) of 106 (Tele-Onthaal).

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.