Home Health Gezond leven Zó houd je het best een power nap

Zó houd je het best een power nap

power nap
Foto: tumblr
Als je te weinig geslapen hebt – omdat die cursus geschiedenis toch net iets dikker bleek dan eerst gedacht – kan het zijn dat je ’s middags zó moe bent, dat het wel lijkt alsof je elk moment in slaap zou kunnen vallen. De oplossing? Een power nap! 

1. Houd je power nap kort

Het beste is om een power nap ongeveer 20 tot 30 minuten te laten duren. Dit omdat je dan nog in een lichte slaap bent die wel voldoende is voor een energy boost! Als je langer zou slapen, zou je in een diepere slaap raken en dan wordt het alleen maar moeilijker om op te staan. Lange power naps kunnen je ook het gevoel geven alsof je juist totaal niet uitgerust bent. Houd ‘m dus kort!

2. Zet altijd een wekker

Zodat je niet veel te lang blijft doorslapen!

3. Zorg voor zo weinig mogelijk afleiding

Weg dus met die smartphone! Als je afleiding hebt, duurt het alleen maar langer voordat je in slaap komt en dat wil je natuurlijk niet.

4. Slaap in een donkere ruimte

Zorg dat de plek waar je gaat slapen donker is. Omdat onze hersenen dan ook doorhebben dat het tijd is om te slapen. Je zult zo veel sneller in slaap vallen!

5. Doe een dutje tussen 14u en 15u ’s middags

De beste tijd om een power nap te doen is tussen 14:00 en 15:00. De meeste mensen krijgen na de lunch ook een dipje. Zorg er ook voor dat je op het moment van de powernap ongeveer zes uur wakker bent. Op dat punt zijn je hersens namelijk minder alert!

Nog meer leesvoer voor tijdens de examenperiode:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.