Home Life JUIST OF FOUT: ‘Het onderwijs moet dringend de lat hoger leggen’

JUIST OF FOUT: ‘Het onderwijs moet dringend de lat hoger leggen’

Wouter Duyck: 'Bij wiskunde duurt het 9 maanden langer voor een leerling hetzelfde niveau bereikt als 10 jaar geleden.'

onderwijs
© Alexis Brown via Unsplash

Moet het onderwijs de lat dringend hoger leggen of is school al moeilijk en intens genoeg voor kinderen en jongeren? Dat is een discussie waar tal van argumenten kunnen gebruikt worden. Dat is gebleken uit een debat tijdens het programma ‘Nachtwacht’ op Canvas.

Zaterdagavond waren psycholoog Wouter Duyck, socioloog Orhan Agirdag en het hoofd van het Gemeenschapsonderwijs Raymonda Verdyck aanwezig tijdens het programma ‘Nachtwacht‘ gepresenteerd door muzikant Jan Leyers. Daar voerde het trio een debat over ons huidige schoolsysteem. Er kwamen een aantal straffe resultaten en quotes uit voort.

Kinderen alsmaar dommer

Volgens cognitief psycholoog Wouter Duyck worden kinderen almaar dommer en moet het onderwijs dringend de lat hoger leggen. Volgens hem is de situatie is niet dramatisch, maar zijn er wel aanwijzingen dat het achteruit gaat. Hij staaft die uitspraak met drie opmerkelijke resultaten. ‘Volgens de PISA-test (Programme for International Student Assessment) van de OESO zien we bijvoorbeeld op internationaal vlak een daling van niveau in wiskunde. Nu duurt het 9 maanden langer voor een leerling hetzelfde niveau bereikt als 10 jaar geleden.’

Een daling van het aantal zittenblijvers is een indicatie dat scholen de lat lager leggen. – Wouter Duyck

Volgens Duyck doen leerlingen het op nationaal vlak ook minder goed op de eindtermen. ‘Voor wiskunde haalt de helft de doelstellingen niet.’ Een derde punt dat hij aanhaalt is een daling van het aantal zittenblijvers. ‘Dat is op zich geen probleem, maar als je ziet dat de prestaties dalen en het aantal zittenblijvers daalt wel. Het is namelijk een indicatie dat scholen de lat lager leggen.’

Drie veranderingen die volgens Duyck invloed hebben op de welvaart van de hele maatschappij. ‘Cognitieve ontwikkeling (hieronder valt: het leren, onthouden, het oplossen van problemen en intelligentie) kan namelijk leiden tot verder studeren, wat kan leiden tot eventueel ondernemen en dat leidt uiteindelijk tot jobcreatie.’

Basiscognitieve vaardigheden

Volgens Wouter Duyck zijn er twee grote problemen op school die parten spelen in die kwaliteitsdaling. ‘Basiscognitieve vaardigheden worden steeds minder belangrijk. Bij begrijpend lezen staat België nu op de vierde laatste plaats in Europa. De tijd die eraan gespendeerd wordt, is gezakt van 15 naar 9 procent onderwijstijd.’

Ook het gebrek aan ambitie bij jongeren speelt volgens de psycholoog een rol in het debat. Veel scholen zouden punten en gemiddelden afgeschaft hebben en als een leerling een 6/10 haalt is dat oké. ‘Elk klein beetje cognitieve ontwikkeling dat je laat liggen, heeft in een hoogtechnologische samenleving een immens effect op competitiviteit en welvaart die je kan creëren.’

De wil om te presteren is dalend. – Wouter Duyck

Wouter Duyck: ‘Op vlak van prestatiemotivatie zetten Vlaamse leerlingen laagste score van heel Europa neer. De wil om te presteren is met andere woorden dalend.’ Socioloog Orhan Agirdag spreekt dat tegen: ‘Als je kijkt naar de stelling ‘Ik wil beter zijn dan mijn klasgenoten’ in het PISA-onderzoek kan je inderdaad vastellen dat Vlaanderen heel laag scoort. De Verenigde Staten, Mexico en Tunesië scoren het hoogst.’

Gebrekkige motivatie?

Toch zegt dat volgens Agirdag niets over hun wil om te presteren. ‘Duyck noemt het gebrekkige motivatie, maar op landniveau is er de Vlaamse cultuur van bescheidenheid. Wij zijn niet gericht op beter zijn dan de rest. Landen die boven het gemiddelde presteren, zoals België, willen niet noodzakelijk beter zijn dan de rest. Wij zijn niet zo arrogant. Wij willen gewoon goed doen.’

Volgens Agirdag is ongelijkheid een van de belangrijkste problemen in ons onderwijssysteem. ‘Ongelijkheid is bijna nergens zo groot als bij ons in de wereld. Ongelijkheid zo snel mogelijk wegwerken zal ons meer kwaliteit opleveren.’

Benieuwd wat de Vlaamse jongeren zelf over het debat denken? Fashionista trok naar de Antwerpse Meir en vroeg hun mening.

Lees ook:

Nog 1 stap voor je onze desktop-meldingen kan ontvangen!

Geef je browser toestemming om je desktop-meldingen van Flair te sturen.